Köpvillkor
1. Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finns uppgifter om produkter, pris samt fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen? Kontakta oss omedelbart på info@tingeltangel.se.
2. Leverans
- Normala leveranstider: 1–3 arbetsdagar. (Beställningar lagda på helger skickas tidigast nästkommande måndag.)
- Vid förseningar (som vi inte informerat om) kontakta info@tingeltangel.se.
- Ej uthämtade paket som returneras till oss debiteras 250 SEK för att täcka returfrakt och administration.
OBS! Om du ångrar ditt köp måste paketet hämtas ut hos ombud/kvitteras vid hemleverans och sedan returneras till oss.
- Paket ska hämtas inom 3–7 dagar enligt respektive fraktbolags regler (PostNord, Instabox, Budbee).
- Beställningar som ska hämtas på vårt lager i Göteborg och inte hämtas inom en (1) månad debiteras 50 SEK för hantering/administration.
3. Priser
- Alla priser anges i SEK och är inklusive 25 % moms.
- Vi förbehåller oss rätten till prisändringar orsakade av t.ex. leverantörsändringar, feltryck eller uppenbara fel.
4. Ångerrätt (14 dagar)
Som konsument har du 14 dagars ångerrätt från den dag du mottagit varan.
Läs mer hos Hallå konsument: Ångerrätt.
4.1 Så utnyttjar du ångerrätten
- Meddela oss via e-post till info@tingeltangel.se. Ange namn, adress, e-post, ordernummer och vilka varor som ska returneras.
- Returnera produkterna snarast och senast 14 dagar efter ditt ångermeddelande.
- Du står för returfrakten och ansvarar för produktens skick under transporten – skicka väl emballerat, gärna i originalförpackning.
- Vid värdeminskning p.g.a. hantering utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper/funktion kan avdrag göras på återbetalningen.
4.2 Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller inte för:
- Varor förseglade av hygien- eller hälsoskäl där förseglingen brutits.
- Ljud-/bildupptagningar med bruten försegling.
- Specialtillverkade/personanpassade produkter.
- Tjänster som fullgjorts efter att du uttryckligen samtyckt till start innan ångerfristen.
- Varor som snabbt kan försämras (t.ex. livsmedel).
- Lösnummer av tidningar/tidskrifter.
5. Reklamation & Klagomål
Vi kvalitetskontrollerar alla produkter före leverans. Om varan ändå är felaktig/skadad gäller gällande konsumenträtt.
5.1 Så reklamerar du
- Maila info@tingeltangel.se och ange namn, adress, e-post, ordernummer och felbeskrivning.
- Vänta på vårt godkännande innan du returnerar en defekt vara.
- Vid godkänd reklamation står vi för returfrakten och återbetalar eller ersätter med likvärdig vara.
- Vi kan neka reklamation om varan inte bedöms felaktig enligt lag.
- Vi följer Allmänna reklamationsnämndens riktlinjer: arn.se.
6. Ansvarsbegränsning
Vi ansvarar inte för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi ansvarar inte för förseningar/fel som beror på force majeure (t.ex. arbetskonflikt, brand, krig, myndighetsbeslut, leverantörsstörningar).
7. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och slutförsäljning.
Bilder kan avvika från verkligheten (t.ex. färgskillnader p.g.a. skärminställningar). Vi strävar alltid efter en så korrekt presentation som möjligt.
8. Information om cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska besökare informeras om att webbplatsen använder cookies. En cookie är en liten textfil som lagras i din enhet och möjliggör olika funktioner.
Du kan ställa in din webbläsare att neka cookies. Mer information: Post- och telestyrelsen (PTS) – pts.se.
Hur Google använder data: Google Privacy & Terms – https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
9. Personuppgifter (GDPR)
Genom köp hos Tia Group AB (Tingeltangel.se) accepterar du vår integritetspolicy och behandling av personuppgifter. Vi samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt och delar aldrig utan rättslig grund.
- Personuppgiftsansvarig: Tia Group AB (Tingeltangel.se)
- Ändamål: Hantera din beställning samt – om du samtyckt – nyhetsbrev/kampanjer.
- Lagrade uppgifter: för- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress, köphistorik.
- Lagringstid: så länge som krävs för att fullgöra avtal/rättslig förpliktelse (t.ex. bokföringslagen).
9.1 Delning av uppgifter
- Betalleverantörer: Swish, Klarna & Ledyer (för faktura kan personnummer lagras av betalleverantören).
- Fraktbolag: PostNord, Instabox & Budbee (namn, adress, e-post och/eller mobilnummer för avisering).
- Nyhetsbrev: Get a Newsletter (om du prenumererar).
9.2 Dina rättigheter
- Rätt till tillgång (registerutdrag) – levereras elektroniskt i läsbart format.
- Rätt till rättelse – uppdatera felaktig/in-komplett information.
- Rätt att bli glömd – begär radering. (Undantag kan gälla p.g.a. rättslig förpliktelse.)
- Dataskyddsansvar: Tia Group AB (Tingeltangel.se).
- Säkerhet: Vi använder SSL/TLS och branschpraxis (envägs-hash m.m.) för att skydda uppgifter.
- Plattform: Vi använder svensk plattform Nyehandel (Ny E-handel AB, Kristianstad).
10. Ändringar av villkoren
Vi förbehåller oss rätten att uppdatera villkoren. Aktuell version publiceras på webbplatsen. Villkoren anses accepterade i samband med order/besök.
11. Tvist & Lagval
Om tvist inte kan lösas med vår kundtjänst kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN): arn.se.
För kunder i annat EU-land: EU:s plattform för tvistlösning online (ODR) – https://ec.europa.eu/consumers/odr.
Vid tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist om tolkning/tillämpning av dessa villkor ska tolkas enligt svensk rätt.